Virhe 3: Osta enemmän kuin mitä myyt
Varastonhallinnan seitsemän kuolemansyntiä

Virhe 3: Osta enemmän kuin myyt

Ilman kunnollista varastonhallintaa on vaikeaa arvioida tuotteiden oikeaa menekkiä. Tämän takia yllättävän moni yritys tekee sen virheen, että ostavat tuotteita liikaa. Ostokset, jotka tapahtuvat mututuntumalla voivat olla onnistuessaan hyviä, mutta raa’at numerot kertovat usein toista.

Mikäli yritys ostaa liikaa tuotteita, tuote-erät rasittavat sekä varastoa, että pääomaa. Loppujen lopuksi tuotteita on ehkä dumpattava markkinoille ylijäämäerinä alhaisemmalla katteella. Kuluttajat tietysti rakastavat alennusmyyntejä, mutta yritysten kannalta pakollisesti suoritettavat varaston tyhjentävät alennusmyynnit ovat huono ajatus.

Hyvä tietojärjestelmä antaa yritykselle selkeän käsityksen tuotteiden menekistä ja osaa opastaa myös sen, milloin tuotteita kannattaa tilata lisää. Erityisesti fyysisissä tuotteissa on usein monen päivän mittainen toimitusaika. Milloin siis tilata? On parasta antaa tietojärjestelmän tehdä tästä oma ennakkoarvio ja antaa tuotteita ostavan henkilön tarkistaa asia.

Monella yrityksellä on myös tuotteita, joita on aina löydyttävä varastosta. Asiakkaat kun tapaavat ostaa tuotteita, jotka yritys pystyy toimittamaan välittömästi. Tietojärjestelmän tulee tukea myös tätä

Valokuva

Valokuva: CHUTTERSNAP on Unsplash

Virhe 3: Osta enemmän kuin mitä myyt
Odoo Business Solutions Finland 6 lokakuuta, 2020
Jaa tämä kirjoitus
Arkistoi
Virhe 2: Liikaa tai liian vähän variantteja
Varastonhallinnan seitsemän kuolemansyntiä