Virhe 2: Liikaa tai liian vähän variantteja
Yksi yleisimpiä tuotekoodaukseen ja tuotekoodauksen syntaksiin liittyviä asioita on päätös siitä, miten käytetään tuotteiden variantteja. Asiakaskohtaisesti räätälöidyt tuotteet ovat tulleet jäädäkseen, oli kyse lähes mistä teollisuudenalasta hyvänsä. Mutta kannattaako niistä tehdä variantteja?
Variantti tarkoittaa sitä, että samasta tuotteesta tehdään hieman erilainen versio. Yritys voi myydä esimerkiksi T-paitoja. Tällöin on varsin luonnollista, että tuotteesta on eri variantit kullekin eri koolle (XS-XXL). Myös paidan väri voi olla oma varianttinsa. Tuotteen muuttuvien ominaisuuksien tuloa kutsutaan variantiksi. T-paita voi olla kokoa medium ja väriltään sininen, tai kokoa XL ja punainen.
Mutta entä jos värin ja koon lisäksi tuotteelle ilmestyy useampia ominaisuuksia? Esimerkkimme T-paita voi olla tarjolla myös miesten ja naisten mallina ja siihen voi kuulua asiakaskohtainen painatus.
Jos teemme systemaattisesti kaikista paidoista oman varianttinsa, lopputuloksena on helposti valtava määrä tuotteita ja tuotekoodeja (SKU). Variantit nimittäin kerrotaan aina kaikilla mahdollisilla arvoilla ja tämä voi hyvin nopeasti johtaa valtavaan määrään tuotekoodeja, joista kaikkia ei käytetä koskaan.
Esimerkkitapauksessamme paitojen kokoja on kuusi (XS, S, M, L, XL, XXL), värejä viisi (valkoinen, punainen, sininen, musta ja harmaa). Lisäksi miehille ja naisille on tarjolla omat leikkauksensa. Tämä tuo kustakin paidasta hetimiten 6 x 5 x 2 = 60 varianttia! Ja jos jokaiselle asiakkaalle luodaan hänen painatustaan varten uusi variantti, kasvaa inventaariossa hallittavien paitojen määrä joka kerralla 60 tuotteella. Näin tapahtuu, vaikka asiakas olisi ostanut vain muutaman tuotteen. Lopputuloksena inventaariossa on nopeasti tuhansia tuotekoodeja tuotteista, joita ei koskaan tulla tuottamaan.
Kannattaa siis harkita hyvin tarkkaan, kannattaako jokaisesta mahdollisesta tuotteen muutoksesta luoda oma ominaisuutensa ja oma tuotevarianttinsa. Lähtökohtaisesti tuotevariantteja kannattaa käyttää vain siinä tapauksessa, että tuotteen versiot pysyvät samoina. Näin ollen variantteja ei kannata tehdä esimerkiksi asiakaskohtaisista muutoksista tai sellaisista muutoksista, jotka eivät liity tuotteen fyysisiin ominaisuuksiin.
Fyysisten ominaisuuksien ulkopuolella ovat esimerkiksi myytävän tuotteen lisälaitteet ja ohjelmiston ominaisuudet.
Kymmenen pisteen vinkki: Nämä kannattaa käsitellä varastonhallinnassa omina erillisinä tuotteina, jotka päätuotetta myytäessä lisätään tuotteeseen omina tilausriveinään. Lisälaitteet omina fyysisinä tuotteina ja ei-fyysiset tuotteet palvelutuotteina.
Valokuva
Valokuva: Ernest Porzi on Unsplash